Itä-Hämeen opiston opiskelijoita - mummon albumista. |
Mummoni edessä vasemmalla. |
Mummon serkku oli varsin pieni kooltaan ja niinpä mahduin häneltä saamaani pukuun 12-13 vuotiaana. Silloin se olikin juuri sopiva. Ennen kansallispukua minulla oli ollut 70-luvulla kovasti muodikas ns. tirolilaismekko.
Mummon serkulta saatu Perä-Pohjolan puku |
Äidiltä lainattuItä-Hämeen puku päällä nypläämässä |
Äitini on ollut selvästi hoikempi kuin minä, joten aikoihin en ole mahtunut äitini pukuun. Sittemmin pukua on lainannut siskoni ja äidin puku onkin nähnyt maailmaa. Ennen siskon ulkomaanreissua pidensin 70-luvun alun puvun helmoista lisää pituutta pellavakaitaleen avulla.
Sysmä-Luhangan pukuun minulla on toki juuret. Mummoni, joka on minut käsitöiden pariin kasvattanut, on syntynyt Sysmässä ja papan juuret ovat Hartolan ja Luhangan rajamailta. Ja itsekseni olen myös mietiskellyt, että 1770 Sysmä ja Hartola kuuluivat vielä samaan pitäjään. Mihin lopulta ihastuin tässä puvussa? Varmastikin kokonaisuuteen, mutta toki musta pehmustettu myssy oli jotain, mitä en ollut nähnyt ennen. Samoin kukikas essu ja värikäs kokonaisuus. Yleisesti jälkikäteen voin myös todeta ihastuneeni siluettiin, joka näissä 1989 ja myöhemmin vahvistetuissa mallipuvuissa on. Kuvilla on siis väliä, kun ihminen tekee pukuvalintaansa. Parin vuoden ahkeroinnin jälkeen puku oli ensimmäistä kertaa käytössä isäni syntymäpäivillä.
Sysmä-Luhangan puku helatorstaina 2004 ensimmäistä kertaa päällä |
Koska Sysmä-Luhangan puku on melko tuore tulokas (mallipuku vuodelta 1989), pääsee puku päällä varmasti kertomaan, mikä puku on kyseessä. Ehkä eksoottisin kysymys on jäänyt mieleen, kun aikoinaan palasin toukokuun iltahämärässä työväenopiston 50-vuotisjuhlasta "metsäreittiä" kävellen kotiin ja vastaantulija kysyi, onko pukuni hollantilainen... Veikkaan, että ihmiset ovat tottuneet tiettyyn "klassiseen" mielikuvaan suomalaisista kansallispuvuista.
Mutta onko tämä loppuelämäni ainoa puku vai tuleeko muita pukuja. Ainakin tyttärelle. Tosin ensimmäisestä puvustaan (Sysmä-Luhanka) tytär taisi kasvaa ulos. Espoon pukuun olen kutonut hänelle kankaan jo vuosia sitten ja kaapissa on sekä tyttären tädiltään saama Munsalan puvun liivihame sekä tuo lapsuudessani saamani Perä-Pohjola. Tyttären sukujuuret leviävät isän puolelta niin laajalle, että voin perustellusti haaveilla tekeväni hänelle esimerkiksi Rautu-Sakkolan, tiettyjä savolaisia pukuja, pohjalaisia tai vaikkapa Kouvolan seudun pukuja. Ja eihän pukua tarvitse sukujuurien perusteella pelkästään rajoittaa, sillä onhan minullakin se Perä-Pohjolan puku pukuhistoriassa...
P.S: Salaa haaveilen Mikkelin seudun muinaispuvusta... (itselleni)
Elämänsä pukuja esitteli Katri
Miulta myös usein kysytään Sysmän ja Luhangan puvun kohdalla, että onko se hollantilainen tai norjalainen. Eihän se ihan tuulesta temmattu ajatus ole sen puoleen, että kaikki puvun kankaat ovat alunperin ostokankaita ja hyvinkin samankaltaisia kuin muuallakin :)
VastaaPoistaMiulle ainakin tulee juuri tuosta kauluksenmallista + alhaalta pitkästä ja ylhäältä korkeasta liivistä + painokuvioisesta essusta mieleen hollantilaiset puvut. Ei tule äkkiseltään nyt mieleen, että onko muissa suomalaisissa kansallispuvuissa vastaavaa yhdistelmää? Erillään noista vaatekappaleista ei varmasti ihan samanlainen vaikutelma nimittäin tulisi.
Poista