Tänään luukussa melkein Lopen uupunut Kirsi Jaakkola (ent. Lindfors),
pelimanni ja vähän kansallispukuaktiivikin. Sari pyysi pelimannin näkökulmaa,
ihan vaan tajunnan virtaa. Sitä saa, mitä tilaa...
Muistan ikuisesti mummun serkun lesken, kansakoulunopettaja
Melia Viljasen (1905-1984) Tuukkalan puvussaan. Alle kouluikäinen olin,
vaikuttunut sekä vahvasta persoonasta että erityisesti upeasta puvusta.
Ajattelin, että joskus aikuisena sellaisen haluaisin. Melia käytti kolme (3)
Tuukkalaa loppuun. Muuta juhlapukua hänellä ei ollut.
Polarin pelimannit 80-luvulla
Oma kansallispukuhistoriani alkaa lukion pelimanniryhmään
päätymisestä Riihimäellä Pohjolanrinteen lukiossa (Polari). Välissä olin vain
erilaisissa juhlissa tanhuajien pukuja ihaillut ja vähän kadehtinutkin. Polarin
pelimannit perustettiin syksyllä 1985, kun meitä musiikin valinnaiskurssilaisia
oli jonkinmoinen porukka, muut musiikkiopiston viulisteja, minä haitareineni,
kitaristiystäväni opetteli kontrabasson soiton sen ekan talven aikana.
Musiikinopettaja Tuula Lehto oli tehokas manageri, keikkoja oli aika paljon.
Polarin pelimannit |
Polarin pelimannit |
Ensimmäinen pelimannin puku vuokrattiin Riihimäen kansantanssijoilta.
Valkeala, jonka hopeasolki raapi haitarin taakse pahat naarmut, ovat
pikku-Titanon takana edelleen. Tanukin on Lehmushovin kevään 1986 keikkakuvien
mukaan päässä ollut. Pukuvuokra oli edullinen, mutta puvun huolto oli
hoidettava nopeasti. Viimeinen pisara äidille taisi olla Kansainvälisen
utaretulehduskonferenssin keikka ravintola Mestaritallissa, oltiin Helsingistä
kotona vähän ennen puolta yötä ja puvun piti olla Riihimäessä käyttökunnossa
seuraavana aamuna kahdeksalta.
Oma Häme
Äiti teki minulle puvun 1986. Halusin vanhan mallin Hämeen,
kun siinä oli niin hieno liivi, hyvä nyöritys, passasi mainiosti hoikalle
pellavapäälle. Materiaalipaketti hankittiin Vuorelmalta. Soittokuvia en
löytänyt.
Etelä-Suomen 4H-piirin
vuosikokouksessa kävin pokkaamassa jonkin prenikan keväällä 1988.
Prenikkaa pokkaamassa |
Lopen teatteri
osallistui Liettuan Kaunasissa pidetyille Kauno Rampa-harrastajateatterifestivaaleille keväällä 1989 näytelmällä Vankittu
neitty. Pääsimme laulaja-Raija-Liisan kanssa kansallispuvuissa
avajaiskulkueessa oman ryhmämme airuiksi. Sillä kerralla oli oma vanhan mallin
Häme aika paljon näyttävämäpi kuin kaverin laina-Sääksmäki, vaikka itse
sanonkin. Ja joo, on siinä Hämeessä ylimääräiset muotolaskokset edessä.
Airut-neidot |
Hämeen puvussa kiusallisiksi koin päänauhat ja liian lyhyen
paidan. Kookkaat korvat, polkkatukka ja nauhat, aina törrötti johonkin päin.
Haitarin kanssa oli keskimääräistä enemmän kumarreltavaa ja lyhyen paidan
helmat nousivat turhan herkästi.
Pukua suurensin 1990-luvun alussa Polarin pelimannien
jotakin myöhäiskeikkaa varten parin koon verran, kun viksu äiti oli hyvät
saumanvarat laittanut. Sitten menikin liki 20 vuotta muissa soitoissa ja
touhuissa.
Uusi pelimannielämä
2006 alkoi uusi pelimannielämä Alastarolta Palkeisista. 2008
kasasin oman porukan, Kiilanokan Pelimannit. Tein itselleni
kansallispukuhenkisen pelimannimekon,
ystävä ompeli miehille samasta kankaasta liivit. Ajatus lähti Cittarin
tarjouskorin tummanpunaisista polvisukista ja olemassa olleista
“maijapoppaskengistä”. Eurokankaasta harmaata villasekoitetta, vyön solkina
kierrätetyt verkonpaulat, tasku semmoinen, että puhelin ja avaimet mahtuvat,
essu jotain keittiöverhoa. Kerran tultiin varovasti kysymään, että minkä
pitäjän puvussa olin näyttelyavajaisia soittamassa :) Mekollisia kuvia ei juuri
ole, mutta joku video
sentään Youtubessa. Knalli on Kiilanokan miesten tavaramerkki edelleen.
Pelimanniystäviä on näiden uusien soittovuosien aikana
löytynyt monta. Muutama käyttää pukuja aktiivisesti, vaikka nykyään
pelimanniryhmät ovat usein pukeutuneet muulla tavoin. Vielä on tekemättä uuden
pelimannielämän eka keikka omassa kansallispuvussa. Ensi vuonna sitten :)
Tuulettelua ja tuunausta
Pukuhurahdus kävi huomaamatta. Kansallispukutuuletusten idea
on upea, hämäläisellä vähän ryhtyminen kestää, mutta lopulta tänä vuonna Lopellakin
tuuleteltiin. Ja isolla porukalla, vieläkin ihmettelen, kuinka hyvin väki lähti
liikkeelle. Kansanlaulukirkon bändissäni oli kolmella soittajalla
kansallispukuja, minulla ei. Tuuletteluista enemmän juttua ja kuvia Viivastolla.
Kansallispukutuuletus Lopella 2014, Kirsi kuvassa keskimmäisenä |
Oma puku oli edelleen haaveena. Elokuussa 2014 löysin
tori.fi:stä tarpeeksi ison ja pitkän puvun. Varauduin jo uuden liivin tekoon,
mutta puku sopikin sellaisenaan, ehkä olkainten lyhennys edessä. Sari tekee tykkimyssyn, tykkipitsit
odottavat kokoajaansa korissa. Pohjalaista verta ei suonissani virtaa,
hiljainen tasainen hämäläinen olen. Jurvasta tykkään, sopivasti luonnetta,
muotoa ja väritys kohdallaan. Ja tällä puvulla on tarina, siitä tykkään erityisesti.
Kirsi ja Jurvan kansallispuku |
Hyvät materiaalit ja ihanat värit, jostakin syystä
pohjalaiset puvut tuntuvat omimmilta nyt. Heräteostos nettikirppikseltä ja aika
pienellä vaivalla yksi pieni pahoinpidelty Kuortane sai uuden elämän arki/työ/juhlahameena. Vinttilöytö Orimattila on
korjauskorissa, menee japanilaiselle avainviulua soittavalle
pelimanniystävälle, kun saan parsituksi.
Uuden elämän saanut Kuortaneen hamekangas |
Mitä puku minulle merkitsee?
Puku merkitsee minulle identiteettiä, saan olla lenkki
osaavien naisten ketjussa. Ylpeänä kannan, ihan missä vaan, osina tai
kokonaisena. Iloitsen kansallispuvun uudesta noususta, sallivammasta hengestä.
Uusia tuulia pitää olla ja tulla, uskallusta tarvitaan. Ajat ovat sellaiset,
että kaikki kohottava kannattaa käyttää.
Hieno kirjoitus, kiitos :-)
VastaaPoistaKiitos, Soja :)
Poista